Blog & Viden

Drop din standard 404-fejlside og vis hvem du er

Alle kender dem. Siden med “Denne side findes ikke” fulgt af fejlkoden 404. Fejlen bliver fx vist, når du klikker på links, hvor siden ikke længere findes.

Den side skal dine brugere helst IKKE lande på. Mange vender nemlig tilbage til Google og søger forfra, og du ser dem aldrig igen.

Men hvis de alligevel ved et uheld lander på din 404-side, så giv dem da en på opleveren - og send dem godt videre på dit site.

Vis hvem du er: Brug siden til noget der skiller dig ud

Din 404-side er gerne sat op som en standard i dit CMS. Det er typisk en kedelig omgang. Men mange standard-sider lever i bedste velgående derude. 

Det er gerne sådan noget her:

Og det er ikke for at hænge Aalborg:nu ud. Men de kan sikkert også finde noget på os 🙂 

Men det kunne et medie, der lever af informere og underholde, da godt gøre lidt mere spændende, ikke?

Hvorfor gør de fx ikke siden til en nyhed?

“Breaking! Læser farer vild på internettet”.

Eller noget andet, der viser at de arbejder med nyheder, og at de ved at der er sket en fejl, men det nok skål gå alt sammen. 

Vi har selv valgt løse det sådan her:

hey-content-404-fejl-side

Det er altid en smagssag. Men Hey Content handler om iøjnefaldende kommunikation og kreative løsninger.

Vi vil gerne have et glimt i øjet, når vi kommunikerer med folk omkring os. Det skal være uhøjtideligt og afslappet.

Og det har vi valgt at vise på den her måde.

Det behøver jo ikke at være så friskt, men noget der “taler” menneske-til-menneske, ikke som en maskines sjælløse standard-fejlkode.

Vil du se forskellige fejl-sider så skriver du bare/xxxxxx efter enhver given web-adresse. 

Vær hjælpsom: De skal nemt kunne lede videre hos dig

Praktisk talt så skal din 404-side holde på brugeren, som nu er landet i en blindgyde. Du skal hjælpe personen videre, men hos dig.

Aalborg:nu kunne nemt lægge et søgefelt ned på siden? Eller hvad med en hilsen fra redaktøren og dagens 10 mest læste nyheder? 

Det er en god idé at have noget, der holder læseren på siden. 

Nu er Hey Contents website ikke den mest indholdstunge derude, og vi har ikke mange sider, som fx en webshop eller en avis. 

Men for at vise, at vi er til for hjælpe, har vi valgt at fremhæve vores hovedmenu og gøre et søgefelt tilgængeligt.

På den måde kan du give brugeren nogle muligheder, i stedet for at lade dem i stikken.

Det er ren og skær god service.

Undgå problemet: Tjek dit site for døde links og opret redirects

Der er naturligvis også en teknisk vinkel her. Og det skal vi ikke fortabe os i.

Men – 404-fejl kan opstå af forskellige grunde:

  • Brugeren har selv tastet URL’en og har tastet forkert (et efterhånden sjældent scenarie)
  • Brugeren har gemt/bookmark’et et link til en side, du har slettet/flyttet
  • Brugeren har søgt i Google eller et andet sted, og linket leder ind til en side, du har slettet/flyttet


Der er sikkert flere grunde.

Den første kan vi ikke gøre så meget ved, andet end at hjælpe brugeren videre, hvis de har lidt for tykke fingre.

Redirects er din ven

De to andre løser vi typisk ved at “redirecte” siden, som vi har slettet eller flyttet.

Et “redirect” fortæller browseren, at den gamle adresse skal pege på en ny. Så flytter du sider, kan du fortælle browseren, at den skal gå til den nye URL-adresse. 

Fx hvis du har flyttet en række sider ind under en ny forældreside. Her har vi flyttet et blogindlæg ind under en ny kategori “content marketing”:

 

heycontent.dk/blog/blogindlæg-1

vil fx lande på

heycontent.dk/blog/content-marketing/blogindlæg-1

 

Med et redirect ved din browser – og ikke mindst Google – at din side er flyttet.

Find evt. fejl-404-sider og redirect dem

Du kan finde forskellige værktøjer til at overvåge, om du har gamle URL’er/adresser, der lander på en fejl-404.

I WordPress kan du fx installere et plugin der hedder ‘Redirections’, der både kan overvåge fejlsider, og du kan oprette redirects. 

Hent det her: https://da.wordpress.org/plugins/redirection/

I Search Console kan du også kigge under Dækning – her vil evt. 404-sider også være registreret.

Kan du ikke selv, så spørg din web-konsulent. Hvis han ikke har styr på det, så find en ny.

Så længe du er opmærksom, når du sletter og flytter sider, så kan du undgå at brugerne nogensinde lander på din 404-side af den grund. 

Men gør de det alligevel, så drop din standard 404-fejlside, og vis hvem du er – og hjælp dine brugere videre.

Opsamling

Dine brugere skal helst IKKE lande på din 404-fejlside.

Men hvis de alligevel ved et uheld lander på din 404-side, så giv dem da én på opleveren – og send dem godt videre på dit site.

Husk

  1. Vis hvem du er. Brug siden til at fremhæve dine gode sider – og sørg for at brugeren stopper op og ikke forsvinder fra dit site.
  2. Vær hjælpsom og give dem gode muligheder for at finde hvad de leder efter. Giv links og brug søgefelter.
  3. Sørg for at redirecte sider du flytter og sletter.
  4. Overvåg evt. dit site, så du kan se om der opstår 404-fejl.

404-siden er et oplagt sted at give god service. Drop din standard-side i dag.

 

Der er ingen grund til at gamble med dine marketing-kroner...

Hey! Er du på vej ud og gamble med dine marketing-kroner?