Der er naturligvis også en teknisk vinkel her. Og det skal vi ikke fortabe os i.
Men – 404-fejl kan opstå af forskellige grunde:
- Brugeren har selv tastet URL’en og har tastet forkert (et efterhånden sjældent scenarie)
- Brugeren har gemt/bookmark’et et link til en side, du har slettet/flyttet
- Brugeren har søgt i Google eller et andet sted, og linket leder ind til en side, du har slettet/flyttet
Der er sikkert flere grunde.
Den første kan vi ikke gøre så meget ved, andet end at hjælpe brugeren videre, hvis de har lidt for tykke fingre.
Redirects er din ven
De to andre løser vi typisk ved at “redirecte” siden, som vi har slettet eller flyttet.
Et “redirect” fortæller browseren, at den gamle adresse skal pege på en ny. Så flytter du sider, kan du fortælle browseren, at den skal gå til den nye URL-adresse.
Fx hvis du har flyttet en række sider ind under en ny forældreside. Her har vi flyttet et blogindlæg ind under en ny kategori “content marketing”:
heycontent.dk/blog/blogindlæg-1
vil fx lande på
heycontent.dk/blog/content-marketing/blogindlæg-1
Med et redirect ved din browser – og ikke mindst Google – at din side er flyttet.
Find evt. fejl-404-sider og redirect dem
Du kan finde forskellige værktøjer til at overvåge, om du har gamle URL’er/adresser, der lander på en fejl-404.
I WordPress kan du fx installere et plugin der hedder ‘Redirections’, der både kan overvåge fejlsider, og du kan oprette redirects.
Hent det her: https://da.wordpress.org/plugins/redirection/
I Search Console kan du også kigge under Dækning – her vil evt. 404-sider også være registreret.
Kan du ikke selv, så spørg din web-konsulent. Hvis han ikke har styr på det, så find en ny.
Så længe du er opmærksom, når du sletter og flytter sider, så kan du undgå at brugerne nogensinde lander på din 404-side af den grund.
Men gør de det alligevel, så drop din standard 404-fejlside, og vis hvem du er – og hjælp dine brugere videre.