Velkommen til efterskolernes digitale puls

Et digitalt perspektiv på efterskolerne

Vi har gennemført en analyse af efterskolernes digitale setup, så du kan se hvordan din hjemmeside og sociale medier har det – også i sammenligning med andre skoler. 

Her er også lidt hjælp at hente i forhold til din sides tekniske set up, og du kan blive klogere på, hvorfor en professionel opsætning er vigtig – særligt når du bruger penge og ressourcer på annoncer.

Din online succes er afhængig af mange ting. Er din side hurtig nok? Er den tilgængelig for folk der har svært ved at se? Er den optimeret i forhold til søgemaskiner? Har den værktøjer installeret, der viser dine resultater?

Se den samlede analyse af alle skoler, søg din skole frem, og se hvad vi er kommet frem til. Der altid noget, der er værd at optimere på. 

Mads Michelsen

Princippet for denne analyse har været, udelukkende at benytte redskaber, som alle kan bruge. På den måde har alle mulighed for selv at efterprøve dem, og optimere på baggrund af dem.

Sociale Medier

Vi har set på alle sociale medier og talt følgere op. 

Annoncering

Vi har brugt ‘Sidegennemsigtighed’ på Facebook til at se om kontoen kører annoncer. Se under ‘Om os’ på enhver virkshomedsside på Facebook og se deres annoncer.

Vi har brugt Google Ad Transperency Center til søge på Google Ads på alle skoler.

Søg selv her.

Tracking

Ved hjælp af en gratis udvidelse til Chrome har vi kunne se hvilke tags og cookies der bliver læst ind på skolernes sites. Udvidelsen hedder Tag Explorer.

Google Pagespeed Insight

Enhver kan analysere sit site på Pagespeed Insights. Her får du også en udførlig hjælp til at afhælpe evt. problemer.

Øvrige data

Alle øvrige data er hentet fra efterskolerne.dk

Søg og find din egen skole, se jeres digitale puls og få gode råd til at optimere

Samlet analyse: Jyllands efterskoler i gennemsnit

Sociale Medier

Alle skoler er aktive på sociale medier og skolerne har ca. 8.000 følgere i gennemsnit. Alle er på Facebook. 95 % er på Instagram 90% er på Youtube. Skolerne lægger mange ressourcer i at vedligeholde sociale medier, og der er stor forskel på, hvor mange følgere skolerne har. 

Online annoncering

Annoncer på Meta og Google er en mere og mere almindelig vej til at skabe opmærksomhed om skolen og skaffe nye elever. En god annonce-strategi bygger på godt og involverende indhold og ikke mindst god tracking og et solidt teknisk setup. Ca. 3/4 af skolerne kører annoncer.

Kører annoncer på Meta

Kører annoncer på Google

Tracking og analyse

I hjertet af en god online marketing strategi ligger god måling, tracking og analyse. I din annoncering skal det være tydeligt, hvilke resultater dine annoncer skaber – og ikke skaber. Ellers annoncerer I i blinde.

Du skal fx altid kunne se, hvor mange tilmeldinger til rundvisning/info-aften/åbent hus din annoncering skaber. Det sørger disse redskaber for. Der er dog stadig mange, der ikke har dem installeret på deres site.

Har Meta Pixel

Pixlen er det stykke kode, der bygger bro mellem din hjemmeside og Meta. Uden Meta pixel bør du ikke annoncere på Facebook og Instagram.

Har Google Analytics

Googles Analytics er Googles analyseværktøj. Uden brug af analytics er det vanskeligt at annoncere professionelt i Google Ads.

Har Tag Manager

Google Tag Manager et værktøj til bl.a. måling af hændelser på dit website. Ingen Tag Manager kan betyde at din annoncering ikke er sat så godt op, som den kunne være. 

Google Insights - Sådan vurderer Google dit site

Googles Page Speed Insights er en analyse af din sides ‘helbred’ inden for fire kategorier. Din score hos Google har indflydelse på mange ting, men nogle af de vigtigste er:

  • Dine brugeres oplevelse
  • Hvor succesfuldedin annoncering er
  • Hvordan du bliver placeret i Googles søgninger
  • Din sides sikkerhed. 

 

Google driver meget af din sides trafik og sandsynligheden for at få mere værdi online er større, når Google vurderer dit site højt. Mange skoler kan få mere ud af deres website ved at se på deres score og optimere den.

Hastighed

En langsom side er ikke en god oplevelse for brugeren. Det får dem til at klikke videre og kan påvirke din kvalitetsscore hos Google. Det skader dine Google Ads og din placering i søgeresultaterne. Ofte er det ret nemt at gøre din side hurtigere.

Ingen skoler scorer over 90 % i testen. 61 % bør se på deres hastighed.

Tilgængelighed

En side med manglende tilgængelighed er dårlig service for alle brugere, men særligt for dem med fx dårligt syn eller bevægelseshandicap, der ikke kan navigere på siden eller læse hvad der står. Det påvirker også din kvalitetsscore i Google. Ofte er det mindre og praktiske ændringer, der kan få din score i top.

82 % scorer middel eller mindre i testen. De bør se på muligheden for at forbedre deres tilgængelighed og hjælpeløsninger.

Tekniske løsninger

Det er et mere kompliceret område og handler mest om sikkerhed, sidens struktur og fx billeder i for dårlig opløsning. Det er sjældent vi ser rigtigt lave scores her, men hvis der er problemer, bør de have din opmærksomhed.

33 % scorer middel i testen. De bør se om der er udfordringer i denne kategori.

SEO - Søgemaskine-optimering

Dette har stor indflydelse på, hvordan din side er placeret i søgeresultaterne og hvor nemt din sides indhold bliver fundet på Google. Det bestemmer hvor meget ‘organisk’ trafik du får. Der er stor forskel på at ligge nr. 2 eller 22 på listen når brugeren fx søger ‘efterskole i Jylland’.

Vi ser sjældent rigtigt lave scores, men selv små optimeringer kan give mere – gratis – trafik. 

27 % kan med sikkerhed øge deres organiske trafik fra Google søgninger.

Find din egen skole, se jeres digitale puls og få gode råd til at optimere

Vil du høre mere om din digitale puls?

Bestil et online møde

Du kan booke en samtale med Mads direkte i hans kalender, hvor vi kan tale om jeres digitale puls og give jer inspiration til jeres online setup og vise jer, hvordan vi går til opgaven som rådgiver for efterskoler, fri fagskoler.

Ring mig op

Hvis du gerne vil ringes op, så kan du indtaste dit nummer lige her, og jeg  vender tilbage til dig.

Stil et spørgsmål

Har du noget du gerne vi spørge om, kommentarer eller andet, kan du sende det her. Så svarer jeg, så snart jeg kan.